در این روزها که تب کرونا داغ است و اکثریت افراد نگران ابتلا به این بیماری مرموز هستند، تشابه علائم کرونا و آنفولانزا و همچنین گسترش ابتلا به آنفولانزا در فصل سرما باعث نگرانی عموم مردم شده است. در این مقاله قصد داریم با استناد بر نظریه ها و پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی چندین راه و روش را برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا به شما پیشنهاد دهیم.

شایع ترین علائم آنفولانزا تب ، سرفه خشک ، سردرد ، درد ماهیچه ها و مفاصل ، گلودرد و آبریزش بینی است. اکثریت افراد پس از یک هفته از ابتلا به آنفولانزا، بهبودی کامل خود را بدست می آورند، اما تعدادی کمی از افراد هم هستند که آنفولانزا باعث مرگ آنها میشود.

راه های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا

  • واکسن زدن

واکسن برای جلوگیری از آنفولانزا

زدن واکسن های سالیانه از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزاست. پیشنهاد میشود که زنان باردار، کودکان بین 6 ماه تا 5 سال، افراد مسن، کادر درمان و افرادی که از بیماری های مزمن رنج میبرند، حتما برای دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

نکته:

احساس درد و تب بعد از واکسیناسیون یک واکنش کاملاً طبیعی است و بین یک تا دو روز طول می کشد تا این علائم برطرف شود.

  • شستن مرتب دست ها

شستن مرتب دست ها برای جلوگیری از آنفولانزا

تمیز نگهداشتن دست ها میتواند از بروز بسیاری از بیماری در شخص جلوگیری کند چرا که شستن دست میتواند دست را از بسیاری از میکروب ها و عفونت ها پاک کند. شستن کامل دست ها حدود 20 ثانیه طول میکشد و اگر آب و صابون برای شست و شو در دسترس نبود میتوانید از پد الکلی استفاده کنید.

  • اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار

آنفولانزا مسری است. به راحتی در فضاهای شلوغ مانند وسایل حمل و نقل عمومی ، مدارس و خانه های سالمندان و … پخش می شود. هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند ، قطرات حاوی ویروس می توانند تا یک متر گسترش یافته و دیگران را که در آن محیط تنفس می کنند آلوده کنند. پس حتما از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید هم فاصله خود را از دیگران حفظ کنید تا از بیمار شدن آنها نیز جلوگیری کنید.

  • پرهیز از تماس دست با چشم و دهان و بینی

میکروب ها عموما وقتی پخش می شوند که فرد بیمار چیزی را لمس می کند و از طریق چشم و دهان و بینی وارد بدن فرد سالم میشود. اگر مجبورید چشم ها ، بینی یا دهان خود را لمس کنید ، این کار را با دستمال تمیز انجام دهید یا ابتدا دستان خود را بشویید.

  • اگر احساس بیماری میکنید در خانه بمانید

استراحت در خانه برای جلوگیری از آنفولانزا

هنگامی که بیمار هستید, از رفتن به محل کار, مدرسه, و ماموریت و … بپرهیزید چرا که بودن در اطراف دیگران، مخصوصا افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند، آنها را در معرض خطر قرار می دهد. درصورتی که احساس بیماری یا تب میکنید میتوانید با مراجعه به پزشک و یا با استفاده از تب سنج، میزان تب خود و را انداغزه گیری نمایید تا از صحت بیماری مطلع شوید.

علاوه بر مواردی که گفته شد، رفتارهای مناسبی مانند خواب کافی، نوشیدن آب کافی، خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن، به سلامت عمومی بدن و همچنین بالابردن سطح ایمنی در فرد کمک زیادی میکند. شما میتوانید با رعایت همین نکات ساده، تا حد زیادی از خطر ابتلا و یا ابتلای شدید جلوگیری نمایید.