عضو شوید !

ما در تیم امرن همه در تلاش هستیم که بهترین اطلاعات را در اختیار شما و تمام مشتریان خود بگذاریم شما میتوانید با عضویت در سایت ما از به روزترین اطلاعات آگاهی کال داشته باشید !

اخبار داغ

پست وبلاگ

منابع تغذیه QUINT برای محیط های سخت
Omron
امرن-برند, مقاله

منابع تغذیه QUINT برای محیط های سخت 

منابع تغذیه سری Quint برای استفاده در شرایط سخت محیطی که از این پس به اختصار QUINT-CO نامیده می شود، دارای تأییدیه ATEX برای حداکثر سطح دسترسی سیستم و استفاده در شرایط سخت محیطی مانند گرد و غبار، خاک و هرنوع کثیفی، گازهای خورنده و رطوبت 100 درصد طراحی شده اند.

تفاوت یک منبع تغذیه Quint dip-coated (پوشش داده شده) با یک Quint معمولی چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مقاله منابع تغذیه QUINT سه فاز و منابع تغذیه QUINT تک فاز آورده شده است، می دانیم که این سری از منابع تغذیه از کامل ترین و با کیفیت ترین منابع تغذیه صنعتی موجود در دنیا می باشند. با این وجود شرکت فونیکس کنتاکت تکنولوژی منابع تغذیه خود را تا همینجا هم محدود نکرده است و علاوه بر تمام امکاناتی نظیر SFB، نظارت بر عملکرد پیشگیرانه، POWER BOOST و … که در سری Quint منابع تغذیه این شرکت وجود دارد، امکانات دیگری نیز به برخی از منابع تغذیه خود اضافه کرده تا بتوانند در سخت ترین شرایط صنعتی نیز بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

Quint CO

ولتاژ ها و جریان ها

ولتاژها و جریان های قابل انتخاب در منابع تغذیه QUINT-CO شامل چه محدوده ای است؟

 

منابع تغذیه سری QUINT-CO
تعداد فاز تک فاز سه فاز
ولتاژ 24 ولت DC 48 ولت DC 24 ولت DC
جریان 5 و 10 و 20 آمپر 10 آمپر 20 آمپر

 

ولتاژهای ورودی این منابع تغذیه مشابه Quint های معمولی شامل برق AC و DC بوده و محدوده ولتاژهای آن نیز مشابه Quint های دیگر است (85 الی 264 ولت AC و 90 تا 350 ولت DC برای تک فاز) و (3*320 ~ 575 ولت AC و 450 ~ 800 ولت DC برای سه فاز). همچنین محدوده ولتاژ خروجی نیز مانند دیگر Quintها با استفاده از یک ولوم کوچک روی منبع تغذیه قابل تنظیم است. این ولتاژ برای منابع تغذیه 24 و 48 ولت DC به ترتیب از 18 تا 29.5 و 30 تا 56 ولت DC قابل تغییر می باشد.

امکانات یک منبع تغذیه

امکانات یک منبع تغذیه QUINT-CO چیست؟

منبع تغذیه QUINT-CO دارای یک پوشش PCB برای محافظت در برابر گرد و غبار، گازهای خورنده، و رطوبت 100٪ و همچنین خرابی های ناشی از جریان های اضافی مربوط به خوردگی و تغییرات الکتروشیمیایی است. اجزای سازنده این منابع تغذیه در محدوده دمایی وسیع 40- تا 70+ درجه سانتیگراد محافظت می شوند.

ویژگی های دیگر Quint-CO عبارت اند از:

  • این دستگاه ها دارای تأییدیه ATEX مطابق با استاندارد IEC 60079-15 و IEC 60079-0 هستند و می توانند در یک منطقه با قابلیت انفجار (zone 2) نصب شوند.
  • برای استفاده در کلاس I، بخش 2، گروه های A، B، C، D مناسب هستند.
  • منطبق با استاندارد راه آهن EN 50155 می باشند.
  • دارای OVP (محافظت در برابر ولتاژ بالا) با گواهینامه SIL3 براساس IEC 61508 هستند، که می توانند ولتاژهای شدید و ناگهانی را به 32 ولت محدود کنند.
  • دامنه وسیع دما از 40- درجه سانتیگراد تا 70+ درجه سانتیگراد دارند.
  • قطع سریع مدار قطع کننده فیوز مینیاتوری با ذخیره انرژی دینامیکی SFB با حداکثر 6 برابر جریان نامی برای 12 میلی ثانیه
  • شروع قابل اطمینان بارهای سنگین با ذخیره توان استاتیک Power Boost تا 1.5 برابر جریان نامی
  • نظارت بر عملکرد پیشگیرانه

انعطاف پذیر، به لطف دامنه وسیع ولتاژ ورودی برای ولتاژهای AC و DC

Quint CO

با توجه به ویژگی های ذکر شده در بالا مرتبط با منابع تغذیه Quint-CO، مشخص است که این سری از منابع تغذیه در سخت ترین شرایط محیطی مثل انفجاری، خوردگی و گرد و غبار قابل استفاده می باشند. برای فهم بهتر ویژگی های فوق لازم است راجع به برخی از اصطلاحات به کاررفته در آن ها توضیحاتی آورده شود، که در زیر به طور خلاصه راجع به آن ها نکاتی را خواهیم آورد

تاییدیه ATEX

تاییدیه ATEX چیست؟

ATEX در واقع بخشنامه یا دستورالعملی مبنی بر امنیت افراد و تجهیزات است. به بیان دیگر بخشنامه های ATEX شامل دو بخشنامه اتحادیه اروپا است که حداقل الزامات ایمنی محل کار و تجهیزات مورد استفاده در محیط انفجاری را توصیف می کند. ATEX نام خود را از “Appareils destinés à être utilisés en ATmosphères EXplosives” (عبارت فرانسوی برای تجهیزات در نظر گرفته شده برای استفاده در اتمسفر یا جوهای منفجره) گرفته است. سازمان ها در اتحادیه اروپا باید از دستورالعمل های مربوط به محافظت از کارمندان در برابر خطر انفجار در مناطق دارای جو انفجاری پیروی کنند.

دو دستورالعمل ATEX (یکی برای تولید کننده و دیگری برای استفاده کننده تجهیزات) وجود دارد:

  • ATEX 214 “مربوط به تجهیزات” دستورالعمل 2014/34/EU مرتبط با تجهیزات و سیستم های حفاظتی در نظر گرفته شده برای استفاده در جوهای انفجاری.
  • ATEX 137 “مربوط به محل کار” دستورالعمل 1992/92/EC مرتبط با حداقل الزامات برای بهبود ایمنی و حفاظت از سلامت کارگران در معرض خطر جو انفجاری.

نماد یا لوگوی ATEX که باید روی تجهیزات دارای این استاندارد قرار داشته باشد به صورت زیر می باشد.

Quint CO

محیط انفجاری یا محیط EX به چه محیطی گفته می شود؟

در قسمت اجرایی دستورالعمل های ATEX، محیط انفجاری به محیطی اطلاق می شود که دارای ترکیبی از مواد خطرناک با هوا، در حالت های گاز، بخار، گرد و غبار یا الیاف سبک باشد، به صورتی که پس از جرقه، احتراق به کل ترکیب گسترش پیدا کند. معمولاً شرایط جوی در نظر گرفته شده در این بخشنامه شامل دمای 20- تا 40 درجه سانتیگراد و فشار 0.8 تا 1.1 بار است.

Quint CO

مناطق یا Zone ها چگونه طبقه بندی می شوند؟

بخشنامه ATEX شامل انفجارهای حاصل از گازهای قابل اشتعال، بخارات، گرد و غبار و الیاف قابل احتراق است (که برخلاف تصور عمومی، می تواند منجر به انفجارهای خطرناک شود).

حالت اول: گاز، بخار و مه

  • Zone 0: مکانی که در آن هوای انفجاری متشکل از مخلوط هوا با مواد خطرناک به شکل گاز، بخار یا مه به طور مداوم یا برای مدت طولانی یا به طور مکرر وجود داشته باشد.
  • Zone 1: مکانی که در آن هوای انفجاری متشکل از مخلوط هوا با مواد خطرناک به شکل گاز، بخار یا مه به احتمال زیاد در عملکرد عادی گهگاه رخ می دهد.
  • Zone 2: مکانی که در آن هوای انفجاری متشکل از مخلوط هوا با مواد خطرناک به شکل گاز، بخار یا مه به احتمال زیاد در عملکرد طبیعی رخ ندهد اما در صورت وقوع، فقط برای مدت کوتاهی تداوم خواهد داشت.

حالت دوم: گرد و غبار و الیاف

  • Zone 20: مکانی که در آن جو انفجاری به شکل ابر غبار قابل احتراق در هوا به طور مداوم، یا برای مدت طولانی یا مکرر وجود داشته باشد.
  • Zone 21: مکانی که در آن جو انفجاری به شکل ابر غبار قابل احتراق در هوا احتمالاً در عملکرد عادی گهگاه رخ می دهد.
  • Zone 22: مکانی که در آن جو انفجاری به شکل ابر غبار قابل احتراق در هوا به احتمال زیاد در عملکرد عادی رخ نمی دهد اما در صورت وقوع، فقط برای مدت کوتاهی ادامه خواهد یافت.

 

Quint CO

 

به عنون مثال در شکل زیر یک خودروی حامل  بنزین و یک مخزن بنزین را مشاهده می کنید که خودرو در حال پر کردن مخزن می باشد. در این حالت قسمت باری خودرو و مخزن در دسته Zone 0، شعاع نزدیکی از آن ها که شامل بخارات و گازها است در دسته Zone 1 و شعاع بزرگتری در اطراف خودرو و مخزن در دسته Zone 2 قرار می گیرد.

Quint CO

گواهینامه ها

گواهینامه های IEC و IECEx چیست؟

IEC (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) پیشروترین سازمان جهانی است که استانداردهای بین المللی همگانی را منتشر می کند و سیستم های ارزیابی انطباق را برای محصولات، سیستم ها و خدمات الکتریکی و الکترونیکی مدیریت می کند، که در مجموع به عنوان الکتروتکنولوژی شناخته می شود.

IECEx، یک سیستم زیرمجموعه IEC برای صدور گواهینامه استانداردهای مربوط به تجهیزات مورد استفاده در جوهای منفجره است تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات (الکتریکی و غیر الکتریکی) و همچنین افرادی که در مکان های Ex کار می کنند، از بالاترین سطح ایمنی بهره مند می شوند.

Quint CO

IECEx بالغ بر 53 استاندارد در مورد کاربردهای مختلف صنعتی در محیط های انفجاری ارائه کرده است، که در زیر 4 نمونه از آن ها را که در منابع تغذیه Quint-CO فونیکس کنتاکت استفاده می شود، معرفی خواهیم کرد.

  • IEC 60079-0 الزامات عمومی برای ساخت، آزمایش و علامت گذاری تجهیزات Ex و اجزای Ex در نظر گرفته شده برای استفاده در جوهای منفجره را مشخص می کند. شرایط جوی استاندارد که در آن فرض می کنیم که تجهیزات Ex می توانند کار کنند عبارتند از:
    • دمای 20- ° تا 60+ ° سانتی گراد
    • فشار 0.8 بار تا 1.1 بار و
    • هوا با محتوای اکسیژن طبیعی 21 درصد
  • IEC 60079-7 الزامات مربوط به طراحی، ساخت، آزمایش و علامت گذاری تجهیزات الکتریکی و اجزای Ex با افزایش ایمنی برای استفاده در جوهای گازی منفجره را مشخص می کند. دارای دو سطح حفاظت:
    • سطح حفاظت eb: برای تجهیزات یا اجزای Ex، از جمله اتصالات، هادی ها، سیم پیچ ها، لامپ ها و باتری های آنها است، اما شامل نیمه هادی ها یا خازن های الکترولیتی نیست.
    • سطح حفاظت ec: برای تجهیزات یا اجزای Ex، از جمله اتصالات، هادی ها، سیم پیچ ها، لامپ ها و باتری های آنها و همچنین شامل نیمه هادی ها و خازن های الکترولیتی است.
  • IEC 60079-11 ساخت و آزمایش ایمنی ذاتی دستگاهها را که برای استفاده در جو انفجاری در نظر گرفته شده است، مشخص می کند.
  • IEC 60079-15 الزامات مربوط به ساخت، آزمایش و علامت گذاری برای تجهیزات الکتریکی گروه II که شامل دستگاه های مهر و موم شده، پلمپ شده، اجزای غیر آتش زا و محفظه های تنفسی برای استفاده در جوهای گازی منفجره، است.

کلاس ها و گروه های طبقه بندی مناطق چگونه است؟

گروه های گاز و گرد و غبار سیستم دسته بندی NEC
ناحیه گروه نماینده مواد
کلاس I، بخش 1 و 2 A استیلن
B هیدروژن
C اتیلن
D پروپان و متان
کلاس II، بخش 1 و 2 E (فقط بخش 1) گرد و غبارهای فلزی مانند منیزیم (فقط در بخش 1)
F گرد و غبارهای کربنی مانند کربن و زغال
G گرد و غبارهای غیر رسانا ، مانند آرد ، دانه ، چوب و پلاستیک
کلاس III، بخش 1 و 2 الیاف های سبک و پرنده قابل اشتعال ، مانند پرزهای پنبه ای ، کتان و ابریشم مصنوعی

استاندارد EN 50155 چیست؟

یک استاندارد بین المللی است که تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در وسایل حمل و نقل جاده ای را برای کاربردهای راه آهن پوشش می دهد. این استاندارد جنبه هایی از تجهیزات الکترونیکی را شامل می شود، از جمله دما، رطوبت، ضربه، لرزش و پارامترهای دیگر.

 

استاندارد IEC 61508 و معرفی واحد اندازه گیری SIL:

استاندارد IEC 61508 یک استاندارد بین المللی است که توسط IEC منتشر شده است و متشکل از روش هایی در مورد نحوه اعمال، طراحی، استقرار و نگهداری سیستم های حفاظت خودکار است.

واحد اندازه گیری SIL (Safety integrity level) یا همان سطح یکپارچگی ایمنی به عنوان سطوح نسبی کاهش خطر است که در حالت کار با ابزارهای ایمنی اندازه گیری می شود. با توجه به استاندارد IEC 61508، چهار سطح مطابق با جدول زیر برای واحد SIL در نظر گرفته می شود. در واقع با توجه به جدول هرچه سطح SIL بالاتر باشد میزان کاهش خطر بیشتر شده و به عنوان مثال می توان گفت SIL4 دارای کمترین خطر می باشد.

 

SIL حالت تقاضای کم:

احتمال متوسط شکست در صورت تقاضا

حالت تقاضای زیاد یا مداوم:

احتمال خرابی خطرناک در ساعت

1 10-1 – 10-2 10-5 – 10-6
2 10-2 – 10-3 10-6 – 10-7
3 10-3 – 10-4 10-7 – 10-8 (1 شکست خطرناک در 1140 سال)
4 10-4 – 10-5 10-8 – 10-9

 

Quint CO

جهت خرید یا اطلاعات بیشتر راجع به سنسور میتوانید به صفحه محصول منابع تغذیه QUINT برای محیط های سخت  مراجعه کنید همچنین میتوانید برای مشاهده دیگر منابع تغذیه Quint و یا دیگر منابع تغذیه فونیکس کنتاکت به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

دیگر محصولات امرن

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *