اخیرا با ورود به فصل سرما، این سوال برای عموم مردم پیش آمده است که آیا میتوان واکسن کرونا و آنفولانزا را با یکدیگر تزریق کرد یا خیر؟
یکی از اپیدمیولوژیست و کارشناسان مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی ساوه به تشریح بایدها و نبایدهای تزریق همزمان این دو واکسن با یکدیگر پرداخته است.

مهران بابانژاد در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا و نحوه تامین آن گفت: واکسن آنفلوانزا امسال نیز به مانند سال های قبل به دو صورت دولتی (رایگان و از طریق شبکه بهداشت) و خصوصی ( خرید از داروخانه‌ها) به گروه های پرخطر عرضه خواهد شد. وی همچنین افزود: اولویت بندی گروه های پرخطر سالانه توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. امسال نیز گروه های واجد شرایط دریافت واکسن به ترتیب شامل کلیه پرسنل بخش درمان و بهداشت، دامپزشکی، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سرطان و سایر بیماری های خاص، جانبازان و ایثارگران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار(تا دو هفته بعد از زایمان) واکسن دولتی رایگان دریافت خواهند کرد.

مهران بابا نژاد همچنین در پاسخ به به این پرسش که آیا تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا امکان پذیر است، گفت: اگرچه تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا منعی ندارد ولی باتوجه به احتمال بروز عوارض خفیفی مانند تب یا بدن درد در یک یا دو روز نخست پس از تزریق این واکسن‌ها، به جهت اطلاع از اینکه عارضه ایجاد شده مربوط به کدام واکسن است، بهتر است این دو واکسن با فاصله یک هفته از هم تزریق شوند. همچنین در صورت ابتلای فردی به بیماری کرونا، توصیه می‌شود پس از اتمام دوره قرنطینه ۱۴ روزه و پایان علائم کرونا، نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام شود.