از سوال های اصلی و اساسی این روزهای همه ی مردم این است که آیا واکسن بزنیم یا خیر؟ در این متن ما آماری را منتشر می­کنیم که می­توانید با مطالعه ی آن جواب سوال خود را به خوبی بگیرید.

به گزارش نیوز،عفونت های افراد مبتلا به کووید قبل و بعد از واکسن در بعضی موارد شبیه به یکدیگرند.

پنج علامت شایع در عفونت بعد از واکسیناسیون شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و از دست دادن بویایی است که سردرد، گلودرد و آبریزش بینی شایع ترند و تب و سرفه در افراد واکسینه شده به ندرت مشاهده می­شود.

طبق آمارهای منتشر شده، افراد مبتلا به عفونت بعد از واکسن در مقایسه با افراد غیر واکسینه‌شده ۵۸ درصد کمتر احتمال دارد که تب داشته باشند و بیماری کووید برای بسیاری از افراد بعد از واکسیناسیون مانند احساس سرماخوردگی است.

همچنین افراد واکسینه شده کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند همچنین به احتمال زیاد علائم کمتری در مراحل اولیه بیماری دارند و کمتر احتمال دارد به کووید طولانی مبتلا شوند.

چه مواردی در شدت ابتلا به کرونا موثر است؟

نتایج تحقیقات در انگلستان نشان داده است که ۰.۲درصد از جمعیت  یا از هر ۵۰۰ نفر یک نفر با واکسیناسیون کامل، بیماری شدید را تجربه می‌کنند و این موضوع به چهار عامل بستگی دارد:

نوع واکسن

نوع واکسنی که هر فرد استفاده میکند در میزان ایمنی او بسیار موثر است. به طور مثال واکسن های فایزر 95 درصد مصونیت، مدرنا 94 درصد مصونیت،آسترازنکا حدود 70 درصد و دیگر واکسن ها مصونیت کمتری ایجاد می­کنند.

زمان واکسیناسیون

زمان واکسیناسیون موضوع بسیار مهمی است که دانشمندان کماکان در حال بررسی این موضوع هستند. به طور مثال تاثیر واککسن فایزر تنها 6 ماه بررروی بدن فرد واکسینه شده باقی خواهد ماند.

سویه‌های ویروس

عامل مهم دیگر، نوع ویروسی است که با آن روبرو هستید. به طور مثال داده‌های بهداشت عمومی انگلستان نشان می‌دهد که در برابر نوع آلفا ویروس کرونا دو دوز واکسن فایزر محافظت کمتری دارد و خطر ابتلا به علائم کووید را تا ۹۳ درصد کاهش می دهد و در برابر دلتا، سطح حفاظت حتی به ۸۸ درصد می‌رسد. این مورد درباره واکسن آسترازنکا نیز صادق است.

مطالعه علائم کووید همه این موارد را تایید می کند. داده‌ها نشان می‌دهند که در دو تا چهار هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر، حفاظت در برابر سویه دلتا ۷۸ درصد است و پس از چهار تا پنج ماه این رقم به ۷۷ درصد کاهش می‌یابد.

سیستم ایمنی شما

هخمانطور که می­دانید خطر ابتلا در شما بستگی به میزان ایمنی و سایر عوامل خاص شخصی دارد (مانند اینکه چگونه در معرض ویروس قرار دارید و  ممکن است توسط شغل شما تعیین شود).