از سوالات اساسی که این روزها همه درگیر آن هستند این است که آیا واکسن ها بر گونه های جهش یافته کرونا تاثیر گذار اند؟ کدام یک از واکسن های موجود مصونیت بیشتری در رابطه با ابتلا به کرونا ایجاد میکند؟

ما در اینجا قصد داریم به بررسی کلی برخی از واکسن های موجود بپردازیم. با ما همراه باشید:

واکسن فایزر :

به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، طبق تحقیقاتی که اخیرا در انگلستان انجام شده، تزریق 2 دوز از واکسن فایزر پس از دو هفته میتواند تا 88 درصد از مردم در برابر نوع دلتا کرونا محافظت کند و این در حالی است که کارایی فایزر در برابر سویه اصلی کووید-۱۹، ۹۴ درصد است.

کسانی که تنها 1 دوز از این واکسن را تزریق کرده اند، حدود 31 درصد مصونیت در برابر ابتلا به کرونا دارند.

ریچارد کندی : مدیر گروه تحقیقات واکسن:« نوع دلتای کرونا در مقایسه با سویه اصلی آلفا، هفت جهش مختلف در پروتئین «سنبله» ویروس کرونا ایجاد کرده است. برخی از این جهش ها به ویروس کمک می کند تا سلول ها را آلوده کند، ویروس بیشتری در سلول های آلوده تولید کند یا به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.»

واکسن استرازنکا :

در رابطه با واکسن استرازنکا هم مطابق با فایزر باید گفت که تزریق دو دوز از این واکسن میتواند روی گونه هندی ویروس کرونا ایمنی مشابه با سطح ایمنی ایجاد شده از تزریق 2 دوز این واکسن بر گونه انگلیسی ایجاد کند با این تفاوت که استرازنکا تنها به میزان 67 درصد مصونیت ایجاد میکند.

دریافت دوز اول این واکسن هم جهت جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا، تنها به میزان 30 درصد موثر است.

واکسن مدرنا :

شرکت مدرنا اعلام کرد: این واکسن در برابر نوع دلتا و سایر مواردی که در حال گردش هستند، محافظت امیدوارکننده‌ای ارائه می‌دهد.

دکتر کاترین گرگن بارنت از مرکز پزشکی بوستون گفت: « واکسن از افراد در برابر بیمار شدن و بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ در اثر نوع دلتا محافظت می‌کند.»

واکسن برکت :

، مینو محرز : « همه واکسن های کرونای تایید شده در دنیا بر روی تمام انواع ویروس کرونا اثر نسبی دارند. حداقل این است که از بستری شدن بیماران و مرگ و میر آنها بر اثر بیماری کووید۱۹ جلوگیری می کنند و بیماری را خفیف می کند.

با وجود تحریم ها، اکنون امکانات تولید واکسن کرونا در کشور فراهم شده است. ارگان‌های مختلف مشغول ساخت واکسن هستند و امیدواریم به زودی به تعداد زیادی از مردم واکسن کرونا تزریق شود زیرا اکنون بهترین کار برای مهار همه‌گیری کرونا تزریق واکسن است.»

این واکسن در حال حاظر در حال طی کردن فاز سوم کارآزمایی بالینی خود است. بر طبق آزمایشات انجام شده در فاز دوم انسانی برکت میتواند بین 72 تا 80 درصد در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر باشند.

محمدرضا صالحی : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص عفونی:« خوشبختانه نتایج بررسی‌ها نشان دهنده موثر بودن واکسن کوو ایران برکت بر ویروس جهش یافته دلتا است. اثربخشی واکسن برکت روی واریانت‌ ویروس دلتا کرونا در تست خنثی‌سازی (cVNT) مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد سرم افرادی که در فاز یک و دو واکسن کووایران برکت شرکت و واکسن دریافت کرده بودند، دارای آنتی‌بادی به میزان موثری در برابر کرونای دلتا است اما برای بیان دقیق این میزان تاثیر باید تا انتهای فاز سوم آزمایشات صبر کرد».