با گذشت بیش از یک سال و نیم از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، سرانجام واکسیناسیون دانش آموزان جهت شرکت در کلاس های حضوری آغاز شده است.

شرط حضور دانش آموزان در مدرسه، علاوه بر واکسیناسیون کامل دانش آموزان، واکسینه کردن معلمان و کادر اجرایی مدارس نیز بوده است به طوری که دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه تاکید کرده بود: «موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست، معلمان و کادر مدارس که واکسینه شده‌اند اما برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است. از طرفی ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶ میلیون دوز واکسن لازم است>>.

با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون و شروع واکسیناسیون دانش آموزان، باز هم بازگشایی مدارس به اواخر پاییز موکول شده است زیرا فرایند واکسیناسیون دانش‌آموزان حداقل دو ماه زمان خواهد برد.

دکتر محمدمهدی‌ گویا _ رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، تاکید کرده است: « از آنجا که دانش آموزان پایه دوازدهم باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، از نظر ما در اولویت قرار دارند؛ بنابراین، امیدواریم که واکسیناسیون را از پایه دوازدهم آغاز کرده و به پایه‌های بعدی برسیم.»

به همین دلیل واکسینه کردن از دانش آموزان سال آخری شروع شده است و تا کنون متولدین 1مهر 1382 تا 1مهر 1383 با مراجعه به سایت salamat.gov.ir برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کرده اند.

لازم به ذکر است که بر اساس اعلام دکتر بهرام عین‌اللهی _ وزیر بهداشت به ایسنا، «انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه‌ها فراهم می‌شوند و برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود و در مرحله بعدی با مطالعات گسترده‌ای که انجام می‌شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال نیز آغاز خواهد شد.»

همانطور که میدانید، افراد بلافاصله پس از تزریق واکسن، نسبت به ابتلا مصونیت پیدا نمیکنند و این موضوع تا دو هفته پس از دریافت دوز دوم طول خواهد کشید. پیشنهاد میشود در این دوره حساس حتما نسبت به رعایت پروتوکل های بهداشتی حساس باشید و علائم بدنی خود را همواره مورد بررسی قرار دهید. همچنین میتوانید با تهیه اکسیمترهای قابل اعتماد موجود در بازار، میزان اکسیسژن خون خود را هم اندازه گیری کنید.